חמי מילר | CTO, Professional Services Manager and BIM Advisor
תמו להם המשחקים האולימפים והפראלימפים, שכמובן ענו על כל הציפיות והפעם גם עם מדליות ישראליות, גאווה, כך שכל שנותר זה לצפות ולתהות מה צופן העתיד עבור הספורטאים וציוד הספורט העתידי.
במהלך 100 + השנים האחרונות, ראינו שיפור דרמטי בעיצוב הציוד שמשמש במשחקים כדוגמת האופניים בהתיחסות למשקל, חומרים, אווירודינמיקה ועוד.
עכשיו עם אלגוריתם תכנון מתקדם וחדש כמו של Generative Design, אנחנו על סף מהפכה נוספת בעיצוב, תכנון וייצור של ציוד ספורט. כל מה שהמתכנן צריך, זה להגדיר למחשב את אילוצי התכנון והיעדים שברצוננו להשיג ואז נקבל חזרה מאות ואולי אלפי אפשרויות עיצוב ותכנון העונות על הדרישות שציינו.
ננסה לדמין איך באמת יכולים להראות ציודי הספורט השונים….. עבור נעלי ספורט?
נעלי ריצה באמצע המאה ה -19 היו בעצם מורכבות מחתיכות עור עם סוליות גומי קשות, מוצגות בפינה השמאלית העליונה. נעלי בד עם סוליות גומי רכות החלו להופיע בשלהי המאה ה -20, ועד 1960, נעליים נראו כמו הזוג המוצג בפינה השמאלית התחתונה, אשר ננעלו על ידי הרץ האגדי ארתור קלי.
החדשנות בנעלי הספורט נסקה בשנות ה -70 וה -80 כשיצרנים גדולים שמו למטרה ליצור נעלים מותאמות יותר ותוך הפחתת המשקל והעלאת הנוחות. ב 2016 חברת UA השיקה סולייה המודפסת בהדפסה תלת ממדית ,בתכנון בעזרת ה Generative המיועדת לריפוד ותמיכה; כבר בעתיד הקרוב תכנון גנרטיבי יכול להוביל לתכנון בהתאמה אישית המונית של הנעלה ספורטיבית המבוססת על הצורה של "הרגל האולימפית" ומותאמת לצרכי ביצוע ספציפיים של הספורט להן הן מיועדות.
לאופניים?
רכיבה על אופניים היתה מעמודי התווך בתחרויות העולמיות המתקדמות וענף הספורט זינק קדימה כבר בסוף המאה ה17 ותחילת המאה 18 עם כניסתה של תשלובת הילוכי האופניים . בשנת 1980 הילוכים אחוריים החלו נבנים עם יותר תמסורות וכתוצאה מכך מספר גדול יותר של מהירויות התאפשרו לשימוש הרוכבים.
כיום אופניים מודרניים הם למעשה עניין של אווירודינמיקה ורכיבים קלים, לעתים קרובות ניתן למצוא רכיבים כגון גלגלי צלחת או "deep-dish" המפחיתים חיכוך. כלי תכנון גנרטיבי כמו זה של חברת Autodesk ה Dreamcatcher יכול לייצר גיאומטריות מסגרת קלות "בחשיבה מחוץ לקופסא" בעזרת מבני סריג (lattice structures) .
האופניים בעיצוב (מימין למעלה) בהחלט נראים מהירים!
עבור חץ וקשת:
מנגנון הקשת הוא מנגנון פשוט. הוא כולל זרועות ארוכות המחוברות במיתר אחד. למרות שכבר בתחילת המאה ה 18 השתמשו בקשתות בתחרויות בין לאומיות הספורט עצמו לא זכה להיות במרכז הבמה הבינלאומית. הפופולריות האמיתית של תחרויות חץ וקשת על הבמה הבינלאומית התחילה בשנת 1972. בזכות שימוש בציוד שהשתפר בהרבה מתחילת הדרך של התחרויות.
כיום רוב הקשתות המודרניות עשויות מסיב פחמן, בחלקן משתמשים בקצף סינטטי דחוס כדי להתנגד לעיוות של הזרועות הארוכות כאשר הקשת נמתחת. הקשת האופטימלית (על ידי האמן ג'ון בריסקילה) היא עיצוב המותאם אישית אל ידו וצרכיו של הקשת, תוך לקיחה בחשבון של תכונות הכוח של החומר, משקל וביצועים בכל מצב של הכוחות המופעלים בזמן פעולת הקשת. תכנון Generative יכול לשמש בפיתוח חומרים טובים יותר לשיפור ביצועי הקשת ולעזור בהתאמה טובה יותר של הקשת למשתמש עצמו.
עבור כדורי טניס שולחן:
בתחרות טניס שולחן יש חוקים נוקשים המגבילים את הקוטר והמסה של כדור טניס השולחן. לדוגמא: בטניס שולחן אולימפי חייב להיות כדור בעל מסה של 2.7 גרם ובקוטר של 40 מילימטרים. מבנה כדור טניס שולחן המעוצב בתכנון Generatively יכול להיות שונה בצורתו ממה שהכרנו עד היום (ראו תמונה למעלה מימין) אבל ישמור על עמידה במפרטים הבינלאומיים של קוטר הכדור, משקל הכדור והתנגדות שלו לאוויר בזמן המשחק.המבנה החדש יהיה בעל חוזק אשר יביא סוף סוף לביטול "הריסת" כדורי פינג פונג בקלות!
על האתלט עצמו:
רוכבת האופניים דניס שינדלר מגרמניה חברה אל חברת Autodesk כדי לחקור כיצד לרתום טכנולוגיות חדשות וטכניקות ייצור כדי להגדיל את הנגישות של תותבות בספורט. התותב החדש של דניס הינו מודל שתוכנן באמצעות תוכנת Fusion 360 כלי תכנון מבוסס על טכנולגית הענן. משקל התותבת הופחת על ידי רתימת העוצמה של יכולות ה lightweighting של תוכנת Autodesk Within המבוססת על Generative Design. התותבת החדשה היא כזו שתוכל לתת לדניס יתרון בתחרות הקרובה!
בהחלט יהיה מענין בשנים הקרובות עם כל השינוים העתידיים בעיצוב ותכנון מוצרים,
בברכה,
חמי מילר,
מנהל טכנולגיות ושירותי מומחה.