Skip to main

חמי מילר | CTO, Professional Services Manager and BIM Advisor


במהלך השנים האחרונות BIM הפך להיות חלק בלתי נפרד מתהליך התכנון  לאדריכלים, מהנדסים, יועצים,  חברות ניהול פרויקטים -עם חשיבה קדימה בחיי הפרויקט  . זה כבר ידוע שתהליך זה מגביר את היעילות, עוזר בעמידה בזמנים ובחיסכון בתקציב, מפחית התנצחויות וסכסוכים , מפחית עבודה חוזרת ומשפר את בקרת הפרויקט.

עם זאת, למרות היתרונות הפוטנציאליים, השימוש ב BIM, לעתים קרובות, לא מועבר קדימה לשלב הבנייה של הפרויקט. הסיבות לכך הן לרוב חוסר מודעות של הקבלן לערכים שה BIM יכול לספק, לפעמים בתקציב שלא הוגדר עבור פעילות זו או מגבלות הקבלן בכוח אדם מיומן ומתאים. יחד עם זאת ישנן חברות בנייה רבות שמיישמות BIM בהשקעה במשאבים רבים וזאת למרות שתוצאות הביצוע אינן ברורות והן לא באמת מבינות את היתרונות הצפויים.

אנחנו לא חושבים שזה צריך להיות ככה.

אנסה לעמוד על שלוש טעויות שחברות בניה עשויות לעשות עם יישום אסטרטגיית BIM.

בזבוז זמן מנהל ה BIM על משימות לא נכונות:

לשלם למנהל BIM כדי לאתר קובץ הנמצא מחוץ לסביבת התכנון, להתאים אותו לקובץ אחר, לשלוח את המידע הלוך ושוב בין חברי הצוות. זה קצת כמו לשלם למהנדס להוציא את הזבל.

אבל זה קורה כל הזמן.

זה בדרך כלל נובע מחוסר יישור חברי צוות הפרויקט לגבי שתי נקודות עיקריות:

* רמת פירוט נכונה (LOD)
* מי אחראי לספק את המידע

תכנון ושיתוף פעולה מתחילת הפרויקט יכולים לטפל בשתי הסוגיות הללו:

ראשית נוודא שכל חבר צוות מבין ומסכים מראש מהי האחריות שלו ומבין את ה LOD (רמת פירוט) הנדרשת בכל שלב ספציפי.

בחירת תוכנה שהופכת את כלל המידע לזמין בכל רגע לכל חבר בצוות הפרויקט.

חשוב לכלול מנהל BIM כחלק מצוות המשרד כך שהידע והמידע יישארו "בבית".

מנהל BIM אידיאלי חייב להיות מנהיג טבעי, הוא "קפטן" ה BIM שמבין ו"מנצח" על הצוות, הוא מכיר את כל תפקידי ה BIM ,האחריות של כל חבר וכיצד כולם פועלים זה עם זה. בעל רקע טכני חזק שיאפשר לסנכרן עם בעלי העניין בפרויקט, מהמהנדסים באתר למנהל התכנון ועד הלקוח.

בעל ניסיון  במשימות הנדסה ותכנון ,מבין את הטכנולוגיה והנהלים הנדרשים כדי ליצור, לסקור ולשלוח את התכנון. להיות מסוגל להקטין את המחלוקות ולפתור בעיות הקשורות BIM   בין בעלי העניין בהתאם למדיניות הפרויקט, כמו גם להסביר את התוצאות הנוכחיות או שגיאות ללקוח.

הוא מוקד לכל ענייני BIM "בר המזל" שכל אחד יתלונן בפניו כאשר הדברים לא הולכים בדרך הנכונה, אבל אליו גם יפנו כאשר נחוצה עזרה.

לספק כלי תקשורת קוהרנטי שאינו מורכב רק מרשימת שרטוטים שאינם מתואמים, אלא כלי אינטליגנטי המבין את הקשר בין מודלים לבין האופן שבו הגיאומטריה מתרגמת היבטים ספציפיים של הפרויקט כמו שמות חדרים, פירוט אינסטלציה, וכו'. בקיצור, מנהל BIM חייב להבטיח שלכל חבר צוות תהיה גישה למידע הנכון ובזמן  הדרוש לו כאשר (ואיפה) שהוא זקוק לו.

נקיטת אמצעים אלה תשחרר את מנהל ה BIM של הפרויקט כולו להתמקד במשימות המתאימות  וכמובן לארגן וליישם סטנדרטים שצריכים בפרויקט BIM.

 

חוסר שימוש ב BIM בזמן המסירה:

חברות בנייה רבות רואות את סוף הבניה ("המסירה")  כסוף הפרויקט, זה הזמן שלהם "לקוד קידה"  ולעבור לפרויקט הבא.

עבור בעל הנכס, עם זאת, מודל תפעולי מלא (תאום דיגיטלי תלת מימדי שנאמן למצב במציאות) יהיה יקר מפז. זהו מודל שיחייה במשך השנים הבאות, כל חייו של הבניין ויכיל מידע מפורט מאוד על הנכס בתלת מימד.

היכולת לחקור פעולות תחזוקה באמצעות המודל במקום באמצעות בדיקה פיזית יכולה להפחית באופן משמעותי את עלויות התחזוקה המתוכננת ואת התיקונים הדרושים לתפעול המבנה ואפילו לעזור בניהול צריכת האנרגיה. כל זה יכול להפחית באופן משמעותי את עלויות השיפוצים והשינויים במהלך חיי המבנה.

למה לקבלן זה בכלל חשוב?

מכיוון שהשימוש במודל במהלך תהליך ההעברה הוא כלי משמעותי של שביעות רצון הלקוח. החוכמה הינה להתחיל את הפרויקט עם צפייה במודל תלת ממדי שמקורו בתכנון ,ללמוד ולהבין את העבודה הצפויה עוד בטרם הזמנו "מסמר אחד". לראות את המתוכנן ולשנות ל "כך בוצע " כך יהיה לנו מודל תלת מימדי שיהיה תאום דיגיטלי למבנה עצמו וכאשר נסיים זה יהיה מוכן עבור בעל הנכס (המאושר).

במילים אחרות, מודל BIM הוא כלי פיתוח עסקי זול יחסית, אך רב עוצמה עבור כל ארגון. (לא שכנעתי? תסתכלו מסביב לדוגמה….. תדהר ) דרך אגב במחקר שנערך גילו שהגדלת שיעורי שימור הלקוחות ב -5% יכולה להגדיל את הרווחים בין 25% ל -95%.

מעבר ליתרונות של שימור ושביעות רצון לקוח , מתן מודל תלת ממדי במסירה גם מגן על הקבלן  מפני התדיינות לא הוגנת שלאחר הבנייה. כאשר מתעוררות בעיות, מודל ה- תלת מימד "כפי שנבנה" מאפשר לנו  להראות בקלות כי עשינו  את עבודתנו כהלכה ולזהות היכן יכולה להיות בעיה.

 

חוסר שיתוף המידע:

יישום ראוי  של אסטרטגיית ביצוע BIM שבוצעה כהלכה יכולה לאפשר לחברי הצוות לגשת למידע חשוב ולשתף פעולה "בנגיעה על המסך". ישנן חברות אשר עושות טעות בהגבלת מספר משתמשי BIM ומצמצמות את הגישה למי יכול לראות ,לטפל ובמה. בעוד שיכולת בקרת גישה למשתמש הינה חלק חשוב ממערכת ה- BIM שלנו, ברגע שנאפשר גישה בין כל השותפים  נקבל בתמורה את מלוא הפוטנציאל מיכולות תוכנת שיתוף המידע.

לרוב בבנייה כיום יש פער בין התוכניות לביצועים בפועל. כאשר צוות תכנון  מפיק תוכניות ללא "קלט" מצוות הביצוע, לעתים קרובות התוכנית נכשלת מכיוון שלא לוקחים בחשבון את תנאי האתר (לדוגמה מיקום העגורן), זמינות של חומרים ועוד.

כאשר הקבלנים והמפקחים בשטח נאלצים לאלתר ולשנות את התוכניות על מנת להפוך אותם לישימים  בשטח זה יכול להוביל לבנייה חוזרת ותוצאה מכך בזבוז גדול יותר של זמן וכסף כדי להשלים את הפרויקט.

בתהליך בנייה משותף, צוות התכנון  וצוות הבנייה פועלים יחד כדי לסייע ולהתאים את התוכנית לביצועים בפועל. יחד, הם מבצעים ביקורות קונסטרוקטיביות, מזהים בעיות פוטנציאליות ואז יוצרים יחד פתרונות.

בסדר בסדר… אז מה הפתרון הטכנולוגי שיכול להתאים לתהליך זה?

 אני ממליץ על הפתרונות שמספקת מערכת BIM 360  של חברת Autodesk המאפשרת לחבר בין התכנון לביצוע.

רוצים לדעת עוד צרו עמי קשר ואשמח להרחיב.

[email protected] או בטלפון: 050-5495005

בברכה,

חמי מילר
מנהל טכנולוגיות ושירותי מומחה

דילוג לתוכן