חמי מילר | CTO, Professional Services Manager and BIM Advisor
מטרת תיאום מערכות במתודולוגית ה- BIM היא לצמצם עבודה חוזרת על ידי שילוב מודלים מדיסציפלינות שונות וביצוע איתור התנגשות ובעיות לפני הבנייה. אף על פי שיש חברות שהפכו את תהליך התיאום למומחיות….. זה ברור לכולנו שכנראה זה בלתי אפשרי למנוע לחלוטין מקרים של עבודות חוזרות, על פי Navigant Construction Forum, גם בעתיד עבודות חוזרות עדיין יהיו גבהות ויכולות להגיע לכ- 9% מעלויות הפרויקט. למעשה, במחקר שנערך לאחרונה על ידי PlanGrid ו- FMI, זוהה שעבודה חוזרת עולה לענף הבנייה מעל 15 מיליארד דולר בשנה. הסיבה העיקרית היא תקשורת לא ברורה. למרות התפתחות הטכנולוגית בניהול נתונים ומידע בבנייה, קווי התקשרות עדיין אינם מספיקים כדי לתמוך במורכבות הפרויקטים. לענף שעומד בפני צמיחה גדולה של 85% בנפח בעשור הנוכחי, עם ציפיות גבוהות יותר ויותר לאיכות, לתקציב ולוח הזמנים, מרווח השגיאה הולך וגדל.
זה מפעיל לחץ משמעותי על הצוותים להאיץ את תהליך התיאום וכמובן לא על "חשבון" האיכות. משמעות הדבר היא שמנהלי BIM / VDC הם יותר ויותר צורכים זמן במרדף אחר צווארי בקבוק וניהול של שיתוף מידע.
נשאלת השאלה: האם נוכל לייעל את תהליך התיאום על ידי ביטול הזמן המושקע במשימות בעלות ערך נמוך – כמו ניהול ואגירת מודלים ודחיפת דוחות – ולהעצים את כל בעלי העניין להשתתף בתיאום מהיר ושיתופי?
ממקורות מידע פוגעות בתיאום ה- BIM של היום
חמישים וחמישה אחוזים מהעבודה המחודשת כיום נגרמת על ידי נתוני שדה שאינם מדויקים. בעלי עניין רבים בתהליך התיאום התנסו בהפצת נתונים ל- FTP או לאתר משותף וזאת רק כדי להבין שהכול השתנה 3 שעות לאחר מכן. אולי האדריכל שינה את דעתו, או שיש רעיון חדשה בתחום, אולי נוצר שינוי במודל באחת הדיסציפלינות…..אפשריות יכולות להיות מגוונות.
בקיצור, יש המון תזוזה בניהול, ושיתוף המידע לא תמיד מהיר מספיק כדי לעמוד בקצב השינויים. זו הסיבה שנדרש ממתאם מערכות מומחה להמשיך ולנהל את תהליך התיאום, לרדוף אחר צווארי הבקבוק על מנת להביא את התהליך לסיומו. במציאות, תהליך התיאום של היום ,עבור צוותים רבים, ככל הנראה נראה כך: מתכננים שונים, קבלני משנה, מפיקים, יועצים מגישים כל אחד את המודלים שלהם לרכז – בדרך כלל הקבלן הראשי – דרך אתר משותף. לאחר מכן מנהל BIM / VDC מוריד כל דגם לתחנת עבודה על מנת לאגד אותם למודל אחד באמצעות מוצר כמו Navisworks.
לאחר מכן הוא / היא מבצעים ניתוח, תוך זיהוי אלפי התנגשויות פוטנציאליים. בשלב הבא, מפיקים דוח התנגשות, מחלקים אותו לכל בעלי העניין ומתזמנים פגישת תיאום לבדיקת בעלי עניין משותפים. אחר כך קבלני המשנה, מתכננים, היועצים וכו' חוזרים לתכנונים שלהם בכדי לפתור בעיות שהוקצו להם, ואז מגישים מחדש את המודלים שלהם לבדיקה נוספת , התהליך מסתובב פעמים רבות ככל שנדרש עד לתיקון כל ההתנגשויות הגדולות.
תהליך לינארי זה פירושו שלעתים קרובות בעל עניין אחד צריך לחכות לאחר שיסיים את חלקו. כך מנהל BIM / VDC עוקב אחר ההתקדמות ומציין מתי התהליך נתקע ורודף אחר בעלי העניין לפי הצורך.
הזמן שלוקח לשלב מודלים, "לדחוף" דוחות, לעקוב אחר פתרונות הבעיה וצווארי בקבוק מסתכם בכך שמנהל ה BIM אינו משתמש בערך האמתי שלו. למעשה, המשימות הלא אופטימליות בתיאום כומתו גם במחקר על ידי PlanGrid ו- FMI. בממוצע, בכל החברות בארצות הברית שנבדקו ,מנהלי BIM / VDC "מבלים" כ 14+ שעות בשבוע על משימות ניהול בעלות ערך נמוך.
צמצום משימות בעלות ערך נמוך ושיפור היעילות לתיאום
Autodesk BIM 360 מאפשר פחות שגיאות וקווי זמן מקוצרים ללא השקעה כבדה בלמידה או בחומרה מיוחדת.
מה תהיה ההשפעה על אורך תהליך התיאום אם על התיאום תהיה אחריות משותפת של כל המשתתפים? כלומר, מה אם ניתן היה לזהות, לפתור ולעקוב אחר התנגשויות באופן אוטומטי עם היכולת של כל בעלי העניין לבדוק דיווחים באופן מיידי, במקביל, ולבצע שינויים בו זמנית?
ראשית, התאום יתבצע הרבה יותר מהר. קבלת ההחלטות גם תשתפר מכיוון שהצוות כולו יוסמך לבדוק התנגשויות ולקבל החלטות בסביבה משותפת וחיה, בה ניתוחים ועדכוני מידע הם מיידיים.
זה, בתורו, יגדיל את ערך BIM, מכיוון שמהירות ותקשורת משופרת יביאו לפחות שגיאות וקווי זמן קצרים.
האם זה שינוי ריאלי? בקיצור, כן. Autodesk BIM 360 Coordinate מאפשר מציאות מדויקת זו ללא השקעה כבדה באימונים או חומרה ותוכנה רבי עוצמה.
Watch the BIM Coordination On-Demand Webinar
עם BIM 360 Coordination, יש מקום אחד לכל בעלי העניין להעלות את המודלים שלהם. הקבצים נשלטים על גרסאות וחותמות זמן. זיהוי התנגשות פועל באופן אוטומטי על כל המודלים הנמצאים במערכת וההתנגשויות מוצגות במטריצת התנגשות מוכנה לבדיקה בזמן שהמודלים נבדקים , הבודקים יכולים להקצות לעצמם או לחברי צוות אחרים סוגיות (Issues) כדי לקחת אחריות על ההתנגשות ובדרך זו ניתן לנהל שיחה ולעקוב אחר הבעיות עד לפתרון.
BIM 360 coordinate מאפשר לכל בעלי העניין לעבוד יחד ולפתור במקביל התנגשויות ללא סיכון של עדכוני מידע חסרים. בנוסף זרימת עבודה כזו גם תוריד את הפעולות הניהולית של מנהלBIM / VDC.
הינה כמה מהיתרונות העיקריים של תהליך תיאום המתבצע בענן?
• מוריד את מחסום הכניסה, ומאפשר לכל בעלי העניין גישה למודלים מאוחדים בתצוגה ידידותית לכל המשתמשים (אין צורך להיות מומחה לתוכנת בדיקת התנגשויות).
• משפר את היעילות על ידי הסרת ממגורות מידע, מידע כבר לא "קבור" בדוחות או מאוחסן במחשב של משתמש אחד.
• אוטומציה בזיהוי התנגשות, תהליך בדיקה מהיר יותר.
• "מסיר רעשים" – כאשר התנגשות אינה התנגשות. כדי להאיץ את הבדיקה משתמשים יכולים לקבץ מספר גדול של בעיות באמצעות מידע ה- BIM ואם אין צורך בפעולה נוספת על התנגשות או התנגשויות ניתן לסווג את הקבוצה כ"לא סוגיה" ("Not an Issue").
• יותר שקיפות בתהליך רזולוציית ההתנגשות. עם פעולת איתור התנגשויות אוטומטית יחד עם הגדרת קבוצות בעזרת נתוני ה- BIM, היעילות עולה ועומס העבודה קטן בעזרת היכולת להתייחס להתנגשויות מרובות כאל סוגיה אחת, הנראית לכולם.
BIM 360 מאפשר תהליך מדומה מחדש – העצמת בעלי העניין לפתור בו זמנית עימותים מבלי להסתכן בחסכון בעדכוני מידע
החזר על ההשקעה (ROI) הינו ברור, הפחתת זמן ושגיאות. משתמשי BIM 360 coordinate לתיאום מודלים בענן מדווחים על צמצום זמני התיאום מ- 6 שבועות ל -24 שעות וחלק מהמשתמשים צמצמו את העבודה מחדש לפחות מ- 1% מהתקציב הכולל.
עם כל כך הרבה יעילות להרוויח – מבלי להשקיע הרבה תיאום בעזרת BIM 360 Coordination בענן יכול לפרוץ את כל הגבולות בדרך בה "ננצל" את ה- BIM לטובת תאום מערכות בחשיבה חדשה.
כל מה שנדרש הוא רצון לדמיין מחדש את התהליך להעצמת כל בעלי העניין ולשחרר את מנהלי ה- BIM / VDC למקד את עבודתם בעבודה בעלת ערך גבוה.
למידע נוסף על טכנולוגיית BIM 360 והיתרונות שלה ניתן לפנות אלי:
ישירות במייל [email protected] או בטלפון 050-5495005
בברכה
חמי מילר
מנהל טכנולוגיות ושירותי מומחה