Skip to main

הבדלים בין מערכת PLM למערכת PDM

מה ההבדל בין מערכת PLM ובין מערכת PDM? מה תפקידה של כל מערכת? מתי כדאי להשתמש ב-PLM ומתי ב-PDM?
כל התשובות ועוד במאמר שלפניכם.


בעולם פיתוח המוצרים והייצור משתמשים לעיתים תכופות בשני מושגים שכיחים:
ניהול מחזור חיי מוצר (Product Lifecycle Management – PLM) וניהול נתוני מוצר (PDM – Product Data Management).

למרות שמשתמשים בשני מושגים אלה לסירוגין כאילו היו חופפים, בפועל הם שונים זה מזה ומתייחסים למערכות שונות בעלות פונקציות ומטרות ייחודיות. הבנת תפקידה של מערכת PLM לעומת זה של מערכת PDM וההבדלים בין שתיהן חיונית לארגונים המעוניינים לשפר את תהליכי פיתוח המוצרים ואת רמת שיתוף הפעולה ולשמור על יתרון תחרותי בשוק.

 

ניהול מחזור חיי מוצר (PLM)

ניהול מחזור חיי מוצר (Product Lifecycle Management) הוא גישה מקיפה לניהול כל היבטי מחזור החיים של מוצר, מהרעיון הראשוני והתכנון ועד לייצור, תחזוקה וסילוקו הסופי מסיים את חייו. PLM כולל ניהול של נתוני המוצר, תהליכי העבודה והמערכות התומכות במחזור החיים המלא של המוצר.

אחד המאפיינים העיקריים של PLM הוא ניהול מחזור חיים מקצה לקצה. פתרון PLM מסייע לארגונים לייעל כל שלב במחזור חיי המוצר ולשפר את היעילות הכוללת. מערכות PLM מספקות כלים לניהול ואוטומציה של תהליכי פיתוח מוצרים ותהליכי עבודה, כולל משימות כמו סקירת תכנונים, אישורים, ניהול שינויים ומעקב אחר תאימות, ובכך מייעל את פעילות הארגון ומקצר את זמני ההגעה לשוק. בנוסף, מערכות PLM מאפשרות שיתוף פעולה בין פונקציות שונות בארגון ומאפשרות עבודת צוות בין המחלקות השונות, כמו הנדסה, ייצור, שיווק ומכירות. שיתוף פעולה בין-תפקודי זה מבטיח כי מאמצי פיתוח המוצר מכוונים למטרות העסקיות ולדרישות השוק.

יתרון משמעותי נוסף של מערכות PLM הוא יכולתן האינטגרטיבית להשתלב עם מערכות ארגוניות אחרות, כמו תכנון משאבים ארגוניים (ERP – Enterprise Resource Planning), מערכות ביצוע ייצור (MES – Manufacturing Execution Systems) וניהול קשרי לקוחות (CRM – Customer Relationship Management) באופן שמבטיח זרימת נתונים שוטפת ותיאום חלק בין פונקציות עסקיות שונות.

מערכות PLM אף מספקות כלים עוצמתיים למעקב וניהול פעילויות הקשורות לתאימות. זה חשוב במיוחד בתחומים כגון תעופה, רכב ומתקנים רפואיים.

לבסוף, מערכות PLM מציעות תכונות חיוניות לניהול תיק מוצרים שמסייעות לארגונים לקבל החלטות מושכלות לגבי פיתוח מוצרים, הקצאת משאבים ומיצוב בשוק, לנהל אסטרטגית את הצעות המוצרים ולמקסם הזדמנויות שוק.

 

ניהול נתוני מוצר (PDM)

ניהול נתוני מוצר (Product Data Management) הוא מערכת המיועדת לניהול נתונים ומידע הקשורים למוצר בתוך ארגון. היא ממוקדת בעיקר באחסון, ארגון ואחזור נתוני מוצר, ומבטיחה כי מידע מדויק ומעודכן זמין לכל בעלי העניין המעורבים בתהליך פיתוח המוצר.

מערכות PDM מספקות מאגר מרכזי לאחסון נתוני מוצר, כולל קבצי CAD (תכנון באמצעות מחשב), מסמכים הנדסיים, מפרטי מוצר ומידע רלוונטי נוסף. כל חברי הצוות יכולים לגשת לגרסאות העדכניות ביותר של קבצים ומסמכים, מה שמקדם עקביות ודיוק בתהליך פיתוח המוצר. מערכות אלה מציעות גם יכולות בקרת גרסאות חזקות. משתמשים יכולים לעקוב אחר שינויים שנעשו בנתוני מוצר לאורך זמן, לשמור על היסטוריית תיקונים ולאחזר גרסאות קודמות במידת הצורך. זה שימושי במיוחד לניהול גרסאות תכנון והבטחת זמינות המידע העדכני ביותר.

בקרת גישה היא היבט קריטי במערכות PDM שמאפשר לארגונים לשלוט בגישה לנתוני מוצר המבוססת על תפקידי משתמש והרשאות. בקרת גישה זו מסייעת להגן על מידע רגיש ומבטיחה את  נגישותו לאנשי צוות מורשים בלבד, תוך שיפור רמות האבטחה והתאימות.

מערכות PDM גם משפרות את איכות שיתוף הפעולה בין חברי צוות באמצעות כלים לשיתוף וסקירת נתוני מוצר, מייעלות תקשורת ומשפרות את יעילות תהליך פיתוח המוצר. כלי שיתוף פעולה יעילים מבטיחים כי כל בעלי העניין מעודכנים ויכולים לתרום לתהליך הפיתוח ללא תקלות.

בנוסף לכך מערכות PDM ממלאות תפקיד חיוני בשמירה על שלמות הנתונים על ידי ריכוז וניהול נתוני מוצר, עוזרות לשמור על עקביות בכל הארגון, מפחיתות את הסיכון לשגיאות וחוסר התאמות הנובע משימוש במידע לא מעודכן או שגוי, ומבטיחות כי תהליך פיתוח המוצר מבוסס על נתונים אמינים ומדויקים.

 

PLM לעומת PDM – הבדלים עיקריים

למרות שמערכת PLM ומערכת PDM ממלאות תפקידים חיוניים בתחומי הפיתוח וניהול המוצרים, ישנם מספר הבדלים מהותיים בין שתי המערכות:

 

נושא

מערכות PLM

מערכות PDM

היקף ומיקוד

מציעות פתרון מקיף ורחב לניהול מחזור החיים המלא של המוצר, מרעיון ועד סילוק.

 

מתמקדות בעיקר בניהול נתוני מוצר, כגון קבצי CAD, מסמכים ומפרטים.

ניהול תהליכים

מספקות כלים מקיפים לניהול תהליכי פיתוח מוצרים ותהליכי עבודה, כולל משימות כמו סקירת תכנונים, אישורים וניהול שינויים.

 

בדרך כלל מוגבלות יותר בתחום זה למרות שהן מציעות יכולות מסויימות לניהול תהליכים.

שיתוף פעולה ואינטגרטיביות

מאפשרות שיתוף פעולה בין-תפקודי ואינטגרטיביות למערכות ארגוניות אחרות, כמו CRM, ERP ו-MES.

 

תומכות בעיקר בשיתוף פעולה בתוך צוות פיתוח המוצר ועשויות להיות מוגבלות יותר בהיבט האינטגרטיבי

תאימות רגולטורית

מספקות כלים עוצמתיים לניהול תאימות רגולטורית ומסייעות לארגונים לעקוב ולתעד פעילויות הקשורות לתאימות.

 

עשויות להציע מספר תכונות תאימות אך בדרך כלל הן פחות מקיפות בתחום זה.

 

ניהול מחזור חיים

מנהלות את מחזור החיים המלא של מוצר, משלב הרעיון הראשוני ועד לסילוק המוצר בסוף מחזור חייו

 

מתמקדות בניהול נתוני מוצר בשלבי התכנון והפיתוח

 

 

 

מתי להשתמש במערכת PLM ומתי ב-PDM?

ההחלטה אם להשתמש במערכת PLM (ניהול מחזור חיי מוצר) או במערכת PDM (ניהול נתוני מוצר) נגזרת מהצרכים הספציפיים והיעדים העסקיים של כל ארגון:

  • מערכת PLM היא אידיאלית לארגונים הדורשים פתרון מקיף לניהול מחזור החיים המלא של מוצר, מרעיון ראשוני ועד ייצור, תחזוקה וסילוק סופי. מערכת PLM מועילה במיוחד בענפי תעשייה המאופיינים בתהליכי פיתוח מוצר מורכבים, דרישות רגולטוריות קפדניות ובעלי צורך בשיתוף פעולה בין-תפקודי ושילוב עם מערכות ארגוניות אחרות כגון CRM, ERP ו-MES.
  • מערכת PDM מתאימה יותר לארגונים המתמקדים בעיקר בניהול נתוני מוצר בשלבי התכנון והפיתוח. מערכת PDM מציעה יכולות חיוניות כגון אחסון נתונים מרכזי, בקרת גרסאות, בקרת גישה וכלי שיתוף פעולה, ולכן מהווה פתרון משתלם לצוותים קטנים יותר או חברות עם צרכי פיתוח מוצר פחות מורכבים.

הערכת ובחינה מעמיקה של דרישות ספציפיות תאפשר לארגונים לקבוע איזו מערכת תספק את התמיכה הטובה ביותר למאמצי פיתוח המוצר והמטרות שלהם.

 

פתרונות ה-PLM וה-PDM של Autodesk

  1. Fusion Manage – מערכת מתקדמת לניהול מחזור חיי מוצר

תוכנת Autodesk Fusion Manage מציעה כלי PLM עוצמתיים ומקיפים המאפשרים לנהל מחזור חיי מוצר משלב הרעיון ועד לשלבי הייצור ומעבר לכך, באמצעות:

  • גישה קלה לנתוני PLM מכל מקום
  • שיתוף פעולה איכותי בין צוותים גלובליים ללא צורך בתשתית IT מורכבת – יכולת חיונית במיוחד בקרב עסקים מודרניים המעסיקים צוותי עבודה מבוזרים.
  • ניהול תהליכים עוצמתי ואוטומציה של תהליכי עבודה לפיתוח מוצרים – כולל סקירות תכנונים, אישורים, ניהול שינויים ומעקב אחר תאימות באופן שמייעל פעולות, מקצר זמני הגעה לשוק ומבטיח שכל המשימות מבוצעות באופן מדוייק ויעיל.
  • אינטגרטיביות חלקה עם מוצרי Autodesk אחרים כמו Fusion, AutoCADו-Inventor, המאפשרת זרימת נתונים חלקה בין כלי תכנון והנדסה שונים ושיפור הפרודוקטיביות הכוללת ורמת דיוק הנתונים.
  • מעקב וניהול פעילויות תאימות המאפשר לעמוד בתקנים ותקנות ענפיים בקלות ולהפחית את הסיכון לאי-תאימות.
  • ניהול כתב כמויות (BOM – Bill of Materials)
  • יצירה, ניהול ושיתוף רכיבים מדויקים לאורך כל מחזור החיים של פיתוח המוצר.
  • מדרגיות והתאמה אישית של התוכנה לארגונים בעלי צרכי פיתוח מוצר מורכבים בכל היקף וגודל.
  • הפקת תובנות וקבלת החלטות מבוססות נתונים לגבי תהליכי פיתוח מוצר ושיפורם המתמיד.

באמצעות יכולותיה המתקדמות של Fusion Manage ארגונים מייעלים תהליכי עבודה, משדרגים את איכות שיתוף הפעולה ומוודאים שהמוצרים שלהם עומדים בסטנדרטים גבוהים של איכות ותאימות לרגולציה.

 

  1. Autodesk Vault – מערכת עוצמתית לניהול נתוני מוצר

Vault הוא פתרון PDM מצוין כיוון שהוא מספק פלטפורמה מרכזית לניהול כל הנתונים הקשורים למוצר המבטיחה שמידע מדויק ועדכני יהיה נגיש לכל בעלי העניין המעורבים בתהליך פיתוח המוצר באמצעות:

  • מאגר נתונים מרכזי המאחסן קבצי CAD, מסמכים, מפרטים ומידע קריטי אחר.
  • גישה מרוכזת לגרסאות העדכניות ביותר של קבצים ומסמכים ללא מאמץ, המסייעת לצוותים לשמור על עקביות ודיוק לאורך כל מחזור הפיתוח, ומפחיתה את הסיכון לטעויות ואי-התאמות העלולות לנבוע משימוש במידע מיושן.
  • בקרת גרסאות המאפשרת לעקוב אחר שינויים שבוצעו במוצר, לשמור על היסטוריית תיקונים, ולאחזר גרסאות קודמות במידת הצורך. זה חשוב במיוחד לניהול איטרציות תכנון וזמינות שוטפת של המידע העדכני ביותר.
  • שיתוף פעולה ואבטחה פנים ארגוניים איכותיים באמצעות כלי שיתוף ובדיקת נתוני מוצרים אשר מייעלים את התקשורת בין חברי הצוות, משפרים את היעילות הכוללת בתהליך פיתוח המוצר ומבטיחים שכל בעלי העניין מעודכנים ויכולים לתרום לתהליך הפיתוח בצורה חלקה.
  • בקרת גישה המאפשרת שליטה בגישה לנתוני מוצרים על בסיס הגדרות תפקיד והרשאות משתמש כך שהמידע הרגיש מוגן ונגיש רק לצוות מורשה ורמת האבטחה והתאימות בתוך הארגון משתפרת.
  • אינטגרטיביות חלקה עם מוצרי Autodesk אחרים כגון AutoCAD, Inventor ו-Revit המבטיחה זרימה שוטפת של נתונים בין כלי התכנון וההנדסה שונים.

השימוש בכלים העוצמתיים של תוכנת Autodesk Vault מאפשר לארגונים לנהל את נתוני המוצרים שלהם ביעילות, לייעל תהליכי עבודה ולשפר את שיתוף הפעולה.

 

השורה התחתונה

תפקידן של מערכות PLM ו-PDM חיוני לפיתוח וניהול מוצרים, אך שתי המערכות משרתות מטרות שונות ומציעות פונקציות שונות. טרם קבלת ההחלטה ליישם מערכת PLM או מערכת PDM ארגונים נדרשים להעריך בקפידה את הצרכים, היעדים והמשאבים הספציפיים שלהם.

נשמח לעזור גם לך לבחור וליישם את המערכת המתאימה ביותר לארגון שלך.

דילוג לתוכן